Wszystkie kategorie

04sty

Jak wybrać wózek do przewozu palet?

W większości zakładów produkcyjnych i magazynowych, ale często także w obiektach handlowych i usługowych niezbędne jest korzystanie z różnych systemów transportu bliskiego, który umożliwia przemieszczanie ładunków – od wytwarzanych produktów, przez surowce i materiały, aż po gotowe wyroby czy towary. W wielu przypadkach w tym celu instaluje się specjalne przenośniki, np. wykorzystujące obracające się rolki czy ruchome taśmy. Na ogół jednak poza takimi specjalistycznymi rozwiązaniami potrzebne są również urządzenia, które pomogą w przemieszczaniu pojedynczych palet i ustawianiu ich w wybranych miejscach. Przy takich zadaniach najlepiej sprawdzają się kompaktowe wózki do przewozu palet. Przyjrzyjmy się bliżej urządzeniom tego rodzaju i sprawdźmy, gdzie i jak są wykorzystywane, przekonajmy się, jaka jest ich konstrukcja oraz na co warto zwracać uwagę przy ich wyborze.

Do czego są przydatne wózki paletowe?

Korzystanie z palet jako metody do przygotowania ładunków do transportu, zwłaszcza wykonywanego z wykorzystaniem samochodów ciężarowych i dostawczych oraz magazynowania towarów jest na tyle powszechne, że trudno sobie wyobrazić firmę produkcyjną, spedycyjną albo handlową, która z nich nie korzysta. Dzięki paletom wszystkie etapy związane z logistyką mogą być realizowane sprawnie i szybko. Do obsługi palet niezbędne są jednak specjalne systemy i urządzenia. W przypadku przechowywania spaletyzowanych towarów potrzebne będą odpowiednie regały magazynowe umożliwiające ich piętrowe przechowywanie, a także wózki widłowe, za pomocą których palety można swobodnie przemieszczać oraz ustawiać w wybranych miejscach. Wózki widłowe są też niezbędne przy załadunku i rozładunku samochodów ciężarowych oraz dostawczych.

Towary układane i przewożone na paletach muszą być również sprawnie transportowane między poszczególnymi punktami, szczególnie tam, gdzie korzysta się z nich bezpośrednio. Będzie to konieczne np. w większych i mniejszych sklepach, w których spaletyzowane ładunki muszą być rozmieszczone na półkach, czy na halach produkcyjnych. W zakładach przemysłowych czy przetwórczych bardzo często wykorzystuje się materiały lub półprodukty przywożone bezpośrednio na paletach. Także na nich umieszczane są zwykle gotowe wyroby przeznaczone dla odbiorców.

W transporcie wykonywanym wewnątrz hal magazynowych czy pomieszczeń produkcyjnych i handlowych, gdzie nie zachodzi potrzeba podnoszenia palet na większą wysokość, zamiast drogich w zakupie i utrzymaniu wózków widłowych korzysta się ze specjalnych wózków do przewozu palet, tzw. paleciaków. Wśród konstrukcji tego rodzaju można znaleźć różne rozwiązania. Tam, gdzie transport jest wykonywany często i na większe odległości, a ilość przemieszczanych ładunków bywa znaczna, używa się wózków prowadzonych z napędem elektrycznym. Pozwala to na przyspieszenie całej procedury, a także zmniejsza obciążenie pracowników, podnosząc ich efektywność i chroniąc przed możliwymi urazami. Wadą wózków tego rodzaju są jednak spore koszty zakupu oraz konieczność okresowego ładowania akumulatorów. Problemem bywa też większa masa własna takich urządzeń oraz ich gabaryty co jest spowodowane tym, że muszą one pomieścić zespół napędowy i zasilanie. W wielu przypadkach bardziej efektywne okaże się więc używanie ręcznych wózków paletowych.

Jak są zbudowane ręczne wózki do przewozu palet i na co zwrócić uwagę przy ich wyborze?

Ręczne wózki paletowe są dość lekkie – zwykle jest to od około 50 do 80 kg – a ich rozmiary są na tyle małe, że niewiele powiększają wymiary ładunku podczas jego przemieszczania. Zapewnia to stosunkowo łatwą obsługę, ponieważ wózek bez ładunku łatwo prowadzić, a manewrowanie nim, zarówno pustym, jak i załadowanym nie przysparza wielu problemów. Ręczne paleciaki sprawdzają się nawet na bardzo ograniczonej przestrzeni skrzyni ładunkowej samochodu dostawczego lub ciężarowego czy naczepy, dając możliwość odpowiedniego ustawiania palet czy przemieszczania ich na opuszczaną rampę załadowczą. Ręczne wózki paletowe są użyteczne w niemal każdym mniejszym zakładzie produkcyjnym, usługowym, sklepie, magazynie i warsztacie pozwalając na swobodne operowanie spaletyzowanymi ładunkami.

Konstrukcja ręcznych wózków paletowych jest stosunkowo prosta. Ich część ładunkowa to zrobione ze stalowych profili widły, które wsuwa się pod paletę. Ich końce opierają się na rolkach, które mają na tyle niewielką średnicę, że nie utrudniają załadunku, a jednocześnie są na tyle szerokie, iż pozwalają na swobodną jazdę. W miejscu połączenia wideł znajdują się koła skrętne obracane za pomocą dyszla ułatwiającego prowadzenie wózka. Tu znajduje się także hydrauliczny układ podnoszenia, który opuszcza widły podczas pobierania i pozostawiania ładunku oraz podnosi je do pozycji transportowej. Obsługa mechanizmu podnoszenia jest możliwa dzięki ręcznej pompie, której elementem jest dyszel stanowiący ramię robocze oraz znajdująca się na nim dźwignia załączająca pompowanie, opuszczanie lub blokująca urządzenie w pozycji roboczej.

Choć ręczne wózki paletowe mają bardzo podobną konstrukcję, to mogą się jednak różnić istotnymi szczegółami. Najważniejszymi cechami będzie tu udźwig maksymalny pokazujący jaką masę można przemieszczać za pomocą konkretnego urządzenia. W większości przypadków wózki radzą sobie z ładunkiem do 2,5 tony, jednak niektóre modele mogą mieć niższy udźwig. Istotny jest również rozstaw wideł – standardowo jest to 520 mm, co pozwala na transport klasycznych europalet, jednak dostępne są także wózki o nietypowym rozstawie np. 680 mm, przydatne do palet przemysłowych. Rozmaita może być także długość wideł. Najczęściej spotyka się modele z widłami o długości 800 mm, jednak do niektórych zastosowań używa się wózków z długimi widłami, mierzącymi np. 1500, 1800 czy nawet 2000 mm.

Różnice obejmują również układ jezdny. Bieżnie kółek i rolek mogą być wykonane z nylonu, który nadaje się do gładkich powierzchni, gumy doskonale amortyzującej wstrząsy i nierówności, takie jak progi, dylatacje posadzek czy kostka brukowa oraz poliuretanu, odznaczającego się dobrą sprężystością i wysoką wytrzymałością, a jednocześnie niskimi oporami toczenia, sprawdzającym się na wszystkich nawierzchniach. Jeśli chodzi o rolki umieszczone w widłach, to w wózkach mogą być stosowane dwa rozwiązania – rolki pojedyncze dobre do równych nawierzchni oraz rolki podwójne, lepiej nadające się do jazdy po nierównościach.

Copyright © 2021 RG-NARZĘDZIA, Wszelkie prawa zastrzeżone.realizacja: egzyl.pl