Wszystkie kategorie

04sty

Zastosowanie żurawików w branży motoryzacyjnej

Obsługa pojazdów i maszyn nieodłącznie wiąże się z koniecznością stosowania różnego rodzaju podnośników. W większości warsztatów montowane są specjalne urządzenia pozwalające na uniesienie naprawianego sprzętu na wysokość ułatwiającą dostęp do podzespołów umieszczonych w dolnej części. Rozwiązania tego rodzaju niemal całkowicie wyparły stosowane kiedyś kanały i rampy, okazując się bardziej ekonomicznymi i łatwiejszymi do wykonania. Nie zawsze jednak będzie to wystarczające do wykonania wszystkich rodzajów napraw. Niektóre prace mogą wymagać uniesienia nie całego pojazdu, a jedynie naprawianych w nim podzespołów. W takich przypadkach niezastąpione okażą się różne typy żurawi i żurawików warsztatowych. Przyjrzyjmy się bliżej rozwiązaniom umożliwiającym obsługę cięższych elementów i sprawdźmy, na jakiej zasadzie działają żurawie i żurawiki warsztatowe.

Rodzaje żurawi i żurawików warsztatowych

Obsługa serwisowa i naprawy pojazdów, maszyn roboczych oraz wszelkiego rodzaju urządzeń transportowych wymagają w wielu przypadkach podnoszenia i przemieszczania podzespołów o znacznej masie. Przy pracach wykonywanych podczas serwisowania samochodów osobowych do najcięższych elementów pojazdu, które bywają demontowane, należą silniki oraz skrzynie biegów. W autach ciężarowych, maszynach rolniczych i budowlanych oraz w sprzęcie transportowym podobnych części, których waga nie pozwala na wyłącznie ręczną obsługę, jest znacznie więcej. W większości warsztatów świadczących usługi związane z kompleksowymi przeglądami i naprawami mechanicznymi musi się więc znaleźć sprzęt, który umożliwi demontaż i montaż najcięższych podzespołów, chroniąc jednocześnie je i pojazd przed możliwymi uszkodzeniami oraz gwarantując odpowiedni poziom bezpieczeństwa pracownikom, którzy je obsługują.

Istnieje wiele rozwiązań, które wspomagają działalność warsztatów w zakresie możliwości podnoszenia i przemieszczania najcięższych elementów. W miejscach, gdzie obsługuje się najcięższe rodzaje urządzeń – duże maszyny budowlane lub rolnicze – bardzo często wybiera się niewielkie suwnice belkowe, za pomocą których można unosić i przemieszczać największe pod względem rozmiaru oraz odznaczające się największą masą podzespoły lub nawet całe elementy konstrukcyjne pojazdów. Suwnice tego typu składają się z belek montowanych wzdłuż ścian hali warsztatowej oraz układu napędowego i belek poprzecznych wraz z przesuwającym się wzdłuż nich wózkiem jezdnym z wciągarką lub wózka jezdnego z wciągarką podczepionego na jednej szynie jezdnej w przypadku mniejszych obciążeń. Takie rozwiązanie jest jednak kosztowne i nieopłacalne tam, gdzie zachodzi potrzeba operowania na mniejszej przestrzeni, a przemieszczane masy są niezbyt duże.

Przy ograniczonych obciążeniach oraz kompaktowych gabarytach podnoszonych elementów lepszym i praktyczniejszym rozwiązaniem są żurawie słupowe lub przyścienne. W przypadku tych pierwszych wciągarka jest montowana na słupie nośnym, który umożliwia jej przemieszczanie wzdłuż ramienia, a także jego obrót wokół własnej osi w zakresie 360° lub mniejszym, w zależności od konstrukcji. Żurawie przyścienne są montowane na elementach konstrukcyjnych budynku – ścianach lub słupach, które muszą być zaprojektowane tak, by mogły przenieść dodatkowe obciążenie. Urządzenia tego rodzaju mają podobną charakterystykę co żurawie słupowe, jednak mniejszy kąt obrotu ramienia i na ogół niższy udźwig.

W wielu zastosowaniach sprzęt o tak dużych możliwościach będzie jednak niewykorzystany, a jego zakup okaże się nieopłacalny. Tam, gdzie potrzeba przemieszczania cięższych elementów pojawia się rzadziej lub masa podzespołów jest mniejsza – jak w przypadku obsługi wyłącznie samochodów osobowych, dostawczych czy niewielkich ciągników rolniczych – najlepszym rozwiązaniem okaże się żurawik warsztatowy.

Jak są zbudowane i jak działają żurawiki warsztatowe?

Żurawiki warsztatowe to lekkie i kompaktowe konstrukcje, które nie zajmują dużej ilości miejsca, a jednocześnie pozwalają na podnoszenie elementów o znacznej wadze. Najczęściej oferowane konstrukcje umożliwiają zwykle podnoszenie ładunków o masie do 1 lub 2 ton. Żurawiki gwarantują dużą mobilność i dzięki zastosowanemu podwoziu łatwo można je przemieszczać, zarówno wówczas, gdy w grę wchodzi samo urządzenie, jak i wtedy, kiedy podczepiony jest do niego unoszony element. Dzięki temu żurawik można bez kłopotu podprowadzić do miejsca, gdzie ma być zdemontowany lub zainstalowany silnik czy skrzynia biegów, a także przetransportować do stanowiska, na którym będą wykonywane prace remontowe. Znaczenie ma również to, że wiele modeli pozwala na złożenie, przez co do ich przechowywania nie jest potrzebna większa ilość wolnego miejsca.

Typowy żurawik warsztatowy składa się z zapewniającego stabilność podwozia, zwykle wykonanego ze stalowych profili o sporej długości, tworzących kształt zbliżony do litery V dla optymalnego rozkładu masy. Na ich końcach, które są wsuwane pod stojący pojazd, zamontowane są kółka jezdne. Kółko lub kółka skrętne są umieszczone również w miejscu połączenia profili, gdzie osadzony jest również element pełniący funkcję słupa nośnego. W jego górnej części jest zamocowane wahliwe ramię, którego opuszczanie lub podnoszenie umożliwia zmianę położenia podczepionego ładunku. W większości przypadków długość ramienia może być regulowana, choć może się to wiązać ze zmianą maksymalnego dopuszczalnego obciążenia roboczego (DOR).

Za ruch ramienia, a zarazem podnoszenie lub opuszczanie zamocowanego ładunku odpowiedzialny jest siłownik hydrauliczny zamontowany z jednej strony do słupa nośnego, z drugiej do ramienia. Właściwe ciśnienie czynnika roboczego jest wytwarzane za pomocą obsługiwanej ręcznie pompy, co korzystnie wpływa na rozmiary urządzenia, jego masę oraz, co ważne, koszt zakupu. Korzyścią ze stosowania takiego rozwiązania jest również to, że eksploatacja podnośnika jest praktycznie bezkosztowa, a możliwości używania uniezależnione od zasilania elektrycznego. Hydrauliczny układ podnoszenia daje możliwość precyzyjnego i płynnego ustawiania prawidłowej wysokości ramienia, a odpowiednie zawory gwarantują zabezpieczenie przed niekontrolowanym opadnięciem ładunku oraz przeciążeniem żurawika.

Copyright © 2021 RG-NARZĘDZIA, Wszelkie prawa zastrzeżone.realizacja: egzyl.pl